donderdag 9 juli 2009

Oogsten, inmaken en lekker eten.




De oogst van afgelopen weekend en gisteren:
8 minikomkommers
250 gr. cherry tomaatjes
2 tomaten
1 bol knoflook
3470 gr. abrikozen
1180 gr. blauwe bessen
rucola
snijbiet
2680 gr. aalbessen
een paar aardbeien
en de eerste rijpe braam
In mijn middagpauze ben ik ik even naar de tuin gegaan om het eten van vandaag te halen. Dat is het voordeel van een dichtbij tuin, inplaats van naar het winkelcentrum een bezoekje aan een ander soort supermarkt, de groentetuin. En wanneer er dan zoveel oogst is moet er natuurlijk ook iets mee gedaan worden. Van de blauwe bessen heb ik sap gemaakt. Bessen koken, door de zeef en dan in diepvriesbakjes met een inhoud van een halve liter. Zodat het zo de vriezer in kan. Wanneer de bessen door de zeef zijn gegaan laat ik ze nog even koken met wat suiker. Een heerlijke bessenlimonade, met water en ijsblokjes of met uitgeperste sinaasappel. Mijn moeder maakte vroeger altijd Haagse Bluf van de bessensap. Geklopte eiwitten met suiker en bessensap maakte het tot een heerlijk, door ons zeer geliefd, toetje. Ben benieuwd of dit bij jullie ook gegeten werd. (Tons is dit het antwoord op je vraag??).
De aalbessen hebben dezelfde behandeling gekregen. Ik heb ook wat blauwe bessen en aalbessen gekookt met geleisuiker waardoor er een wat dikkere saus onstaat lijkt met erg lekker door de kwark en over slagroomijs.


















En wat eet je dan 's avonds ? Een salade uit eigen tuin. Rucola, snijbiet, komkommer, tomaatjes, aardbeien met balsamico en zwarte peper, geitenkaasjes onder de gril en een lekkere dressing. Belanstelling voor het recept ? Dan hoor ik het graag.



5 opmerkingen:

  1. Het gaat super goed met je moestuintje. Die Fruitbomen en bessenstruiken stonden daar al?
    Dat is toch geen nieuwe aanplant, of wel ??

    En je salade ziet er heerlijk uit.
    Het zou leuk zijn als je het recept wilt plaatsen ik heb er zekker belangstelling voor.

    Fijne donderdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmm dat ziet er allemaal heerlijk uit! Je eerste foto's zijn zo net van die 17de eeuwse stillevens. Genieten van de oogst is dus van alle tijden! Weet je, als jij zo de ingrediënten noemt dan denk ik dus: mmm even wat honing erop druppelen, kaas met noot de oven in, dressing met sinaasappel, honing en thijm en wat peper...snijbiet heb ik niet...wat eikebladsla zal ook wel gaan.
    Gek hè? Ik gebruik vrijwel nooit kookboeken of recepten. Ik kook wat ik proef, za'k maar zeggen...en daar borduur ik dan op verder. Ik heb dus eigenlijk wel belangstelling om deze salade te maken, maar toch geen behoefte aan het recept :-P. Groetjes van juf Eigenwijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hei Marja!!
    Fresh food!!
    I like also vegetables and salad.

    Have a nice week!!
    ^_^Piitis from Finland

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmm Marja! Your vegetables looks delicious! You grow them in your garden?? Oh lucky you...they must be very tasty!!!!
    Have a nice week!
    Big hugs
    Vale

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lecker, lecker sehen Deine Speisen aus, diesen Salat muss ich mal ausprobieren.Vielen Dank für das Rezept.

    Herzliche Grüsse Melontha

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een berichtje achterlaat.
Nice of you to leave a message.
Dank je wel.
Thanks.

Lente, breien, quilten en nog wat meer...............

Hoe snel de dagen soms voorbij vliegen zag ik nu ik een nieuw blogje schrijf. Ik was er van overtuigd dat ik vorige week nog een blog plaats...